Shipyard bussiness it is delayed
as small private bussiness in Lower Danube, despite of having skilled
traditional marine workers, facilities, location, on Danube and tradition in
marine repair, maintenance and construction.
Further European economic trends
show that money will be spent scarcely on maintenance and repair, thus keeping
maintained and in ‘class’ will be a future problem for boat and yachts owners!
So? One of the solutions stays
in profiting again from the cheap skilled labour force in Lower Danube in Romania
where can be found attractive opportunities in starting some small repair and
maintenance shipyards, using models like Front Street Shipyard!
The chances for establishing
faster these types of shiprepair facilities will be possible mainly after
construction of the Professional Yachts’ Harbour in Galati, boosting and
encouraging further prospectors in coming and investing in small shipyard businesses.
Time will take out at light the
Truth!
Spuneam ca in perioada Marii Crize, in America inflorisera constructiile
de ambarcatiuni private de agrement! Dar pe langa constructia de ambarcatiuni,
de la barci si salupe pana la yachturi veritabile, se ridicasera si santierele
navale unele doar de constructie, altele de reparatie exclusiv si acestea au
trecut repede spre domeniul militar da si unele santiere care puteau si
construi si repara!
Fluxul de operatiuni destinate unui proiect de reparatii nu este cu mult
diferit de cel al construirii unei nave, din punct de vedere tehnologic, din
punct de vedere organizational totul devine un concert de sicnronizare intre
operatiuni, de la munca de santier naval pana la timpii de livrare de catre
furnizori: tubulatura, echipamente, elice, materiale diverse, tehnica, forta d
emunca supliemntara, cunoastere, operatiuni complementare!
Nu sunt multe santiere navale la Galati, este santierul istoric si
ultramodern DAMEN si ceea ce se numeste Navrom Reparatii, o facilitate
industriala care poate insa si construi nave, restrictiile tinand limpede de
dimensiuni!
In trecut, pentru barjele de pe Dunare, nu numai cele romanesti, mai
existau Garena despere care sincer, nu am detalii!
Intr-un santier naval micut operatiunile de reparatii primeaza, el este
un fel de service pentru nave si operatiunile pe care le include in oferta de
servicii nu tin nu mai de reparatii, revizii si verificari ci si de intretinere
si asistenta, adica in mare cam ceea ce un autoservice face masinilor, un
santier naval poate face navelor.
Apar insa oameni mai bine pregatiti, ei stiu si motoare dar si
hidraulica, frigotehnice, electrotehnica, penumatica si electronica, la un
nivel specific navelor, de aceea se discuta si de alti bani!
Deci mecanica si instalatii la masini, propulsie si instalatie la nave!
Roti, frane, directie,suspensie la masini, elice, tub etambou, axe,
sistem de propulsie si carma la nave!
Tinichigerie la masini, lucrari pentru carena la nave!
Aerul conditionat difera in doemnii dar are acelasi fundamente!
Sistemele electrice sunt interesante in amabele parti!
Masinile nu au echipamente de punte, pentru ca nu au punti!
Dar cand e vorba de vopsitorie si aici domeniile au specificitati!
Navele stau in apa si pe perioada sederii se depun atatea care poarta denumirea
de 'fouling' iar curatirea carenei de aceste depuneri si vopsirea acesteia,
inseamna operatiuni banoase din care se traieste daca nava este mai mare ca
dimensiuni.
Deci operatiuni mecanice, de motor, la pompe, hidraulice, pneumatice, de
frig si electrice, de tinichigerie si vopsitorie fac parte din planul de
afaceri din care pot trai micile santiere navale de reparatii care insa nu apar
pe Dunare!
De ce? Tot aud de strageia Dunarii! Ieri am vazut elicopteruil
ministresei transporturilor care a venit la Galati ca Ceausescu sa revigireze
porturile!
Sunt bani pentru asta!? Daca se revigoreaza porturile incepe
navigatia?
Asa ar trebui! Adica transport, asigurari, reparatii, servicii, locuri
de muinca! Bani! Economie!
Orasele de langa ape, spunea si Angela Merkel, sunt orase prospere! \
Nu si Galatiul! Pana acum! Si la Braila e dificil! Cred ca si la Tulcea!
Un santier mic naval de reparatii ofera servicii de mecanica, electrica,
frigotehnica, vopsitorie si reparatii carena dar si de intretinere si conservare
pe perioada iernii, evaluare si expertiza si stocare tot pe timpul iernii!
Deci banii vin din marja la piese, manopera si chirii, plus lansare si
scoatere la tarm, o mica tractare, o interventie de salvare, intermediere de
asigurare, survey! Iata ca sunt destule izvoare de bani!
Si cu toate astea nu apar santierele mici navale! De ce? Oamenii de
vanzari, nu-s! In tara asta, patronii stiu de toate si in fapt, ei cred ca stiu
pentru ca au banii! Deocamdata!
De ce sunt santierele mici atractive economic? Pentru ca inca forta de
munca din domeniu este platita la un nivel care o face atractiva si in
conditiile construirii unui port profesional de ambarcatiuni, europenii de pe
linia Dunarii ar alege sa isi repare si intretina yachturile la Galati, nu numai
sa le tina la ancora sau la ponton in port!
in fotografie un exemplu de studiat: Front Street Shipyard for service
and repair.
No comments:
Post a Comment