Tuesday, October 8, 2013

Lumea si portavioanele



Dupa 1990 natiunile lumii, cele care erau intalnite traditional pe mare, nu au mai construit nave militare, nici corvete, nici submarine si cu atat mai putin portavioane sau nave de transport navele de asalt.
Asa s-a ajuns ca foste mari puteri ale lumii sa aiba in exploatare si comanda cate un portavion cum e cazul englezilor italienilor, francezilor, rusilor, tailandezilor(da!, au un portavion).
Statele cu economia in expansiune au investit in portavioane si submarine, altele si au construit marina militara moderna.
Chinezii folosesc tot ceea ce gandirea navala sovietica a avut de varf, ultima lor achizitie fiind portavionul Variag care statea pe tarmul ucrainean de doua decenii. L-au adus acasa dupa peripetii pe mare si acte de eroism si acum e functional.
Indienii construiesc un portavion si mai au unul, tehnologia, proiectul ideea si sistemele de armament sunt fireste rusesti. Indienii au inchiriat si un submarin nuclear rusesc, Nerpa, submarin cu poveste si scufundare pe care l-au ridicat la suprafata si l-au dat indienilor in leasing, pentru trainingul echiajelor de submarin.
Cine nu stie ca in efortul de inzestrare al marinei iraniene, pe langa atatea arme rusesti sunt si submarinele din clasa Kilo, trei dintre ele au hartuit americanii in Primul Razboi din Golf si nu au fost gasiti.
Brazilienii construiesc submarine nucleare sub asistenta franceza, sunt din clasa Scorpene si vecinii lor argentinieni au si ei in constructie un portavion.
Un submarin, o corveta, un portavion sau o nava de asalt nu se ridica peste noapte. Dupa proiect si executie este necesar ca nava sa fie inzestrata cu sisteme de armament si apoi ea intra in probe cativa ani pana cand va deveni operativa.
http://cpoalelungi.blogspot.ro/2013/09/lumea-si-portavioanele.html

No comments: