Thursday, October 10, 2013

Si daca ramuri bat in geam


Si daca ramuri bat in geam
si tremura copaciii
iar nava eu la apa n-am,
chiar ca m apuca dracii!

Invatati pe cei mici elemente de yachting, pronind de la lucruri simple, daca sanatatea imi permite in 2014 cel tarziu pornesc un blog de cultura navala, pentru cei indragostiti de nave si lumea apelor!
Look no further: http://goo.gl/nYWA1p

Tuesday, October 8, 2013

Intretinerea motoarelor marine

 

Spre deosebire de motoarele auto, motorul de ambarcatiune functioneaza la turatii ridicate si sub sarcina ca mai apoi sa stationeze poate cu mult mai mult decit e cazul.
Astazi, motoarele marine sunt cu mult mai bine facute decit predecesoarele, nemaiaparind probleme mecanice reale, atit timp cit ele sunt bine intretinute.
Intretinerea pompei de apa. Majoritatea motoarelor de ambarcatiune suntsele racite cu apa pompata din exterior. Aceasta apa este circulata de o pompa care contine un rotor de plastic sau din cauciuc si astfel se realizeaza circularea apei in motor.
Reziduurile si diversele impuritati ajung la rotorul pompei, il uzeaza sau chiar distrug.
De asemenea, daca motorul este in repaus o perioada mai mare de timp, de citeva luni, uneori cauciucul rotorului pompei se farimiteaza sau chiar rupe. Prevenirea se face simplu, prin inlocuirea rotorului pompei de apa, dupa citeva sezoane. Daca rotorul cade chiar in momentul fuctionarii, semnele care anunta necesitatea schimbari sunt cele care tin de supraincalzirea motorului si de cresterea temperaturii.
Uleiul Schimbarea uleiului - motoarele marine, in mod obisnuit, nu functioneaza mai mult de 60-80 ore pe an si din aceasta cauza se recomanda schimbarea corespunzatoare a uleiului.
In mod obisnuit, se recomanda ca la finalul fiecarui sezon sa se schimbe uleiul si filtrul, cel putin o dat ape an.
Daca uleiul vechi, plin de reziduuri, intra in motor cind acesta e stocat, se va transforma intr-un component reactiv, coroziv, cu calitati chimice acide, cu efect asupra componentelor motorului. Se recomanda curatirea generala de uleiul folosit inante de conservarea motorului.
Injectoarele - majoritatea motoarelor marine folosesc injectoare in procesul de alimentare cu combustibil si acestea odata cu timpul, si cu exploatarea, incepe sa se blocheze sa dea rateuri . Pentru a evita un asemeea comportament, se recomanda ca in ultimul plin de combustibil sa adagati o solutie aditiv care sa ajute la curatirea injectoarelor, inainte ca motorul sa fie conservat.
Bateria - tine citiva ani, in mod normal, daca e corespunzator intretinuta. Se recomanda sa aveti un intrerupator general dar sa si vrificati circuitele pentru a nu ramine in cuplare eventuali consumatori. Pentru perioade mai lungi de timp, cind barca sta pe uscat, se recomanda decuplarea bateriei.
Sistemul de ungere al outdrive ului sau motorul outboard, trebuie sa ramina corespunzator lubrifiate, ansamblul transmisiei verficindu-se prin actonarea cu mina pentru a se vedea daca toate componentele se misca usor si se verifica de asemenea si nivelul lubrifantului.
Rezervorul care contine lubrifiant trebuie sa nu aiba urma de apa sau de condens, inspectia trebuie facuta minim anual odata cu verificarea stari componentelor.
Modulul de Control Electronic (ECM) regularizeaza curgerea de aer si combustibil stabilizeaza amestecul in corespondenta cu sistemul de aprindere. O alta functie importanta a modulului ECM consta in stocarea datelor operationale ale motorului pe perioada de functionare a acestuia.Mecanicii certificati au dispozitive digitale de diagnoza cu care se pot conecta la modulul ECM rezolvind probleme si analizind starea de fapt a motorului.
Anozii - Sunt proiectati pentru a fi sacrificati, prin electroliza, ei sunt cuplati pe partea exterioara si imersa a carenei sau partii de motor imersata, sunt facuti de regula din zinc, se deteriorefel se evita participarea altor parti din corpul navei la procesul intens de coroziune.Costul de schimbare al anozilor nu este scump, oricum este mic decit pagubele pe care le poate produce.

Wartsila Me Operations Manual


Marine Propellers and Propulsion

Lumea si portavioanele



Dupa 1990 natiunile lumii, cele care erau intalnite traditional pe mare, nu au mai construit nave militare, nici corvete, nici submarine si cu atat mai putin portavioane sau nave de transport navele de asalt.
Asa s-a ajuns ca foste mari puteri ale lumii sa aiba in exploatare si comanda cate un portavion cum e cazul englezilor italienilor, francezilor, rusilor, tailandezilor(da!, au un portavion).
Statele cu economia in expansiune au investit in portavioane si submarine, altele si au construit marina militara moderna.
Chinezii folosesc tot ceea ce gandirea navala sovietica a avut de varf, ultima lor achizitie fiind portavionul Variag care statea pe tarmul ucrainean de doua decenii. L-au adus acasa dupa peripetii pe mare si acte de eroism si acum e functional.
Indienii construiesc un portavion si mai au unul, tehnologia, proiectul ideea si sistemele de armament sunt fireste rusesti. Indienii au inchiriat si un submarin nuclear rusesc, Nerpa, submarin cu poveste si scufundare pe care l-au ridicat la suprafata si l-au dat indienilor in leasing, pentru trainingul echiajelor de submarin.
Cine nu stie ca in efortul de inzestrare al marinei iraniene, pe langa atatea arme rusesti sunt si submarinele din clasa Kilo, trei dintre ele au hartuit americanii in Primul Razboi din Golf si nu au fost gasiti.
Brazilienii construiesc submarine nucleare sub asistenta franceza, sunt din clasa Scorpene si vecinii lor argentinieni au si ei in constructie un portavion.
Un submarin, o corveta, un portavion sau o nava de asalt nu se ridica peste noapte. Dupa proiect si executie este necesar ca nava sa fie inzestrata cu sisteme de armament si apoi ea intra in probe cativa ani pana cand va deveni operativa.
http://cpoalelungi.blogspot.ro/2013/09/lumea-si-portavioanele.html

Costa Concordia la suprafata!

Cam un an si opt luni de la accidentul Costei Concordia si iata ca nava a fost ridicata la suprafata, in urma unui proiect ingineresc de exceptie!
Cu ajutorul unor cabluri nava initial a fost ridicata la verticala, atasandu-i-se pe borduri niste chesoane plutitoare si fiind asezata pe o prelungire a rambleului fundului apei si mai apoi sprijinita de un sistem de sustinere si plutire!
E spectaculos de vazut, au fost 12 ore extrem de tensionate, intreaga operatiune este un act de excelenta inginereasca!
Mai sunt de recuperat corpurile a inca doua persoane, au murit 32 de persoane din cele 4252 de imbarcati, un act d eprotectie divina si de mare sansa, inclucisv dupa cum nava a esuat pe insula Giglio.
Operatiunea este estimata la 1 miliard de euro, este interesant ca au fost voci care spuneau ca nava ar putea fi reparata si repusa in functiune, in fotografie ii puteti vedea partea pe care s-a asezat nava cu intreaga sa greutate!
Animatia ridicarii la suprafata pe CNN http://edition.cnn.com/2013/08/22/world/europe/costa-concordia-salvage-interactive/index.html

SHIP CONSTRUCTION- H.J.Pursey